Fabiana Susini, Dottore di ricerca in Storia dell’architettura e della città, Dipartimento di Architettura (dida), Università degli Studi di Firenze, fabiana.susini@gmail.com
Title
The system of coaching inns in the Grand Duchy of Tuscany in the 18th century: architectures, functionalities, landscapes.
Parole chiave
Granducato di Toscana. Strade postali toscane. Stazioni di posta toscane. Rivoluzione stradale del XVIII secolo.
Keywords
Gran Duchy of Tuscany. Tuscan postal roads. Tuscan coaching inns. Roads revolution of the 18th century.
Riassunto
Il saggio studia le stazioni di posta lungo le strade postali toscane dal punto di vista architettonico, con ampio uso di documentazione d’epoca e di citazioni di viaggiatori. Il sistema delle stazioni di posta era già ben sviluppato dalla seconda metà del XVI secolo, ma dal XVIII secolo il governo lorenese attuò una progressiva rivoluzione stradale in Toscana. Di questa, si distinguono due fasi: la prima vide il restauro e la risistemazione di antichi edifici, la seconda (ultimo ventennio del XVIII secolo) la costruzione di nuove strade e di nuove strutture che risultarono all’avanguardia, dotate di servizi atti a rispondere a tutte le esigenze di una schiera sempre più ampia e cosmopolita di viaggiatori in transito: più grandi, più organizzate, con una maggiore razionalizzazione degli spazi. Le stazioni di posta divennero poli di attrazione del territorio, capaci di fornire utili servizi non solo ai viaggiatori, ma anche agli abitanti del circondario.
Abstract
The paper deals with the coaching inns along the Tuscan postal roads from an architectural point of view, with wide use of coeval documentation and mentions of travelers. The system of coaching inns was already well develo-ped in the second half of the 16th century but in the 18th century the Lorraine government accomplished a progressive road revolution in Tuscany, of which two phases can be recognized: in the first one old buildings were restored and revamped, in the second (last twenty years of the 18th century) new roads were opened and new innovative buildings were erected. These new coaching inns proved to be well suited to provide services to a growing and cosmopolitan crowd of travelers: they were larger, better organized, with a more rational use of spaces, becoming landmarks for the territory and supplying useful ser-vices not only to the travelers but also to the neighborhood.
Scarica l'articolo